اخراج کردن یک کارمند، بدون شک یکی از چالشبرانگیزترین وظایف یک مدیر منابع انسانی است. اغلب اوقات، مدیر منابع انسانی به عنوان یک میانجی بین سازمان و کارکنان آن عمل میکند و احساسات افراد درگیر را هدایت و مدیریت میکند که این امر، کار دشواری به نظر میرسد.
با این حال، دشوار بودن وظایف مدیر منابع انسانی به این معنی نیست که رسیدگی به موضوع اخراج، همراه با دقت و دلسوزی، امری غیرممکن است. این کار صرفاً یک عمل انسانی نیست بلکه باید هوشمندانه نیز انجام شود؛ زیرا اخراج میتواند بر روحیه کارکنان فعلی و جدید در سازمان تأثیر بگذارد.
در این مقاله، ما به مزایای مدیریت اخراج و تعدیل نیرو به روش درست و محترمانه میپردازیم و نحوه انجام این کار را به طور مؤثر شرح میدهیم.
اخراج کردن دارای امواج تأثیرگذار است
اخراج کارکنان، میتواند به دلایل مختلف و به خاطر چشماندازهای مختلف اقتصادی اتفاق بیفتد. صرف نظر از علت اخراج، زمانی که کارکنان با خبر ناگهانی اخراج همکار (همکاران) خود مواجه میشوند، تحت تأثیر قرار میگیرند و زمانی که از آنها سؤال شود که چرا چنین احساسی دارند، میگوینداحساس گناه، اضطراب و خشم دارند.”
آنهایی که باقی میمانند، با این تردید مواجه میشوند که یا بمانند و با آن سازمان همکاری خود را ادامه دهند یا سازمان را برای یافتن موقعیتهای بهتر ترک کنند. اخراج کارکنان باعث ایجاد عدم اعتماد میشود و کارکنان اغلب در مورد آینده (اینکه آیا امنیت شغلی دارند یا نه) احساس عدم اطمینان میکنند و نسبت به سازمان و رهبران آن بیاعتماد میشوند.
با توجه به این عواقب، ضروری است تا در نظر بگیرید که سازمان شما چگونه دوره منتهی به اخراج و دوران بعد از اخراج را مدیریت میکند. اگرچه ممکن است اخراجهای «همدلانه» یا «دلسوزانه» در ابتدا غیرممکن به نظر برسد، اما راههایی وجود دارد که میتوانید با دقت و به شیوهای که از سازمان و افراد خود حمایت کند، با این وضعیت دشوار کنار بیایید.
در زیر برخی از بایدها و نبایدهای کلی آورده شده است که باید هنگام تصمیمگیری در مورد اخراج کارمندان به خاطر داشته باشید.
به دغدغه های کارمندان گوش دهید
وقتی مسئله سلامت روانی کارکنان در میان باشد، نحوه اطلاعرسانی خبر اخراج به آنها، بسیار اهمیت دارد زیرا پردازش و اجرای آن با تغییرات احساسی دشواری همراه است. در حالی که اخراج از راه دور و تماسهای ویدیویی، ممکن است کارآمد و بدون رنج به نظر برسند، اما باعث میشود کارکنان احساس بیاحترامی، نادیده گرفته شدن و کمارزش بودن کنند.
یکی از راههای حمایت از کارمندان پس از اخراج، این است که یک تماس شخصی با مدیران آنها تنظیم کنید. این امر هم برای کارمندانی که در آستانه اخراج هستند و هم برای کارمندانی که همچنان در آن سازمان ماندهاند، صدق میکند. مدیران آنها قادر خواهند بود وضعیت را به شیوه بهینهتری توضیح دهند و مشارکت کارکنان را در طول مدتی که با سازمان همکاری داشتهاند، تقدیر کنند.
از توضیح دادن گریزان نباشید
اگر سازمان شما نتواند به طور مؤثر مسائل مربوط به اخراج کردن نیروها را مدیریت کند، کارمندان با سؤال بزرگی مواجه خواهند شد که چرا همکارانشان اخراج شدهاند و درنهایت، محیطی مملو از عدم قطعیت ایجاد میشود که در آن کارکنان شما در مورد اینکه چه زمانی اخراج میشوند، احساس خطر خواهند کرد. این عدم اطمینان، میتواند به شدت بر روحیه گروهی و فردی کارکنان تأثیر بگذارد و شاید حتی برخی از کارمندان را مجبور به ترک داوطلبانه سازمان کند.
در عوض، با ارائه توضیحات لازم در خصوص علت تصمیمگیری، میتوانید با کارمندان خود شفاف رفتار کنید. اگر کارکنان احساس کنند که شما با آنها صادق هستید، به راحتی پذیرای تصمیمات شما خواهند بود. علاوهبراین، فراهم کردن فضای امن برای کارکنان در جهت تخلیه احساسات در موقعیتهای حساس، به شما این امکان را میدهد تا به نگرانیهایی که ممکن است داشته باشند، رسیدگی کنید.
منابع و ارتباطات لازم را فراهم کنید
بیکار شدن، میتواند برای کارکنان ترسناک و استرسآور باشد. فراهم کردن منابع مرتبط و پشتیبانی کارمندان به کاهش فشار عاطفی آنها کمک میکند؛ خواه در جهت حفظ مزایای کارکنان باشد و یا برای ارائه پشتیبانی از رزومه و سوابق حرفهای آنان. اقدامات شما در این جهت میتواند به کارکنان آسیبدیده نشان دهد که شما مایل هستید که شاهد موفقیتهای بعدیشان باشید، حتی اگر دیگر در سازمان شما نباشند.
علاوهبراین، کارکنانی که در سازمان سابقه تصدی دارند، احتمالاً ارتباطات قوی با همکاران، مدیران و حتی رهبری ارشد خواهند داشت. یکی از راههای عالی برای حمایت از انتقال آنها و پرورش این روابط، ارائه کانالهای ارتباطی مانند لینکدین است. این کار فرصتهای زیادی را برای کارمندان ایجاد میکند تا شبکهسازی کنند و حتی به طور بالقوه دوباره به خط تولید بازگردند.
چیزی را که مناسب نیست، تحمیل نکنید
اگرچه اخیراً واکنشهای منفی زیادی در مورد اخراج وجود دارد؛ اما بهتر است که آنها را به عنوان فرصتهای یادگیری در نظر بگیرید. به نحوه برخورد شرکتهای دیگر با این شرایط دشوار نگاه کنید و استراتژیهایی را اتخاذ کنید که به بهترین وجه، با فرهنگ و ارزشهای شرکت شما همخوانی دارد. در مورد شرکتهایی که میخواهید الگوبرداری کنید، تأمل کنید؛ زیرا ایجاد یا اجرای استراتژیهای اخراج کارکنان که با فرهنگ و ارزشهای سازمان شما همخوانی ندارد، میتواند باعث تشویش بیشتر کارکنان شما شود.
از بازخوردها استقبال کنید
پس از اطلاعرسانی در مورد اخراج، هم کارمندان اخراج شده و هم کارمندان باقیمانده هنوز از نظر احساسی تحتتأثیر شرایط هستند. مهم است که به آنها اجازه دهید تجربیات و احساسات خود را به اشتراک بگذارند و نگرانیهای خود را بیان کنند. ارائه نظرسنجیها در این شرایط میتواند به شما کمک کند تا بدانید چه چیزی مؤثر بوده و چگونه میتوانید در آینده، شرایط چالشبرانگیز مشابه را مدیریت کنید. هنگامی که نظرات کارمندان خود را جمعآوری کردید، با بازخوردهای ارائه شده رفتار هوشمندانه داشته باشید. با گوش دادن به صحبتهای کارمندان خود قبل از ترک سمت، به آنها میگویید که باارزش هستند و تنها راه شما از یکدیگر جدا شده است.
از کارمندانی که اکنون حضور دارند، غافل نشوید
پس از اخراج، کارکنان باقیمانده در سازمان ممکن است احساس ناامیدی و بیانگیزگی کنند. نظرسنجی از آنها به شما کمک میکند تا تجربه آنها را درک کنید. هنگامی که بازخورد کافی از همه افرادی که تحت تأثیر اخراج قرار گرفتهاند، جمعآوری کردید؛ وقت آن رسیده است که براساس آن نتایج عمل کنید. با این کار نه تنها تجربه کارمندان خود را به تدریج بهبود میبخشید، بلکه میتوانید اعتماد در سازمان را دوباره ایجاد کرده و در حالی که آنها در غم از دست دادن همکاران خود درگیر هستند، از آنها حمایت کنید.
حتی اگر سازمان شما در حال اخراج نیرو نیست، آموزش فعالانه به مدیران آنها کمک میکند تا در شرایط بالقوه دشوار در آینده از کارمندان/تیمهای خود، بهتر حمایت کنند. همچنین میتوانید برای کمک به کارکنان باقیمانده در سازمان خود، برای سازگاری با «عادتهای جدید» پس از اخراج، گامهای مؤثری بردارید؛ مانند افزایش شناخت کارکنان، افزایش فرصتهای کاری و غیره.
پس از اخراج، رو به جلو حرکت کنید (متوقف نشوید)
مدیریت اخراج و تعدیل نیرو هرگز آسان نیست، اما ضروری است که از ابتدا تا انتها با پروسه آن روبرو شوید. اثرات اخراج احتمالاً هم برای کارکنان و هم برای کل سازمان گسترده خواهد بود. با این حال، اگر در حمایت و گوش دادن به کارمندان خود فعال باشید و از بازخوردها، برای شناسایی زمینههایی برای بهبود شرایط آینده استفاده کنید، میتوانید تأثیر آن را کاهش دهید.