در اواخر سال، شرکتها بودجه سال جدید خود را نهایی میکنند و مجموعهای از برنامهها را برای سال آینده در نظر میگیرند. ایجاد برنامههایی پیرامون استخدام، آموزش و رویدادها اولویت اصلی بسیاری از گروههای منابع انسانی در پایان هر سال است.
با این حال، نوع اساسی دیگری از برنامهریزی وجود دارد که بسیاری از شرکتها احتمالاً آن را از برنامهریزی پایان سال خود مجزا کردهاند؛ یعنی “برنامهریزی فرهنگی”.
برنامهریزی فرهنگی فرآیند تعیین و مستندسازی کاری است که باید انجام شود تا یک شرکت به فرهنگ سازمانی ایدهآل خود نزدیکتر شود و طرحی عملیاتی برای دستیابی به آن ترسیم شود. برای گروههایی که به دنبال جذب و حفظ استعدادهای برتر هستند، ایجاد یک برنامه فرهنگی یک حرکت استراتژیک است که باید در اولویت قرار گیرد.
در این مقاله، نگاهی دقیقتر به مزایای برنامهریزی فرهنگی میاندازیم و چهار مرحله برای ایجاد یک برنامه فرهنگی مؤثر را به شما میگوییم.
سه دلیل برای الزام به برنامهریزی فرهنگی
به طور خلاصه، برنامهریزی فرهنگی، زمینه را برای ایجاد یک محیط کاری آرامبخش فراهم میکند و به گروههای موجود و استعدادهای جدید اجازه میدهد تا بهترین کار خود را انجام دهند. در اینجا سه مزیت برنامهریزی فرهنگی را بیان میکنیم.
1. فرهنگ، اول شرکت را تضمین می کند
به طور کلی اگر شرکتها از فرهنگ جاری خود مراقبت کنند، تجربه و سوددهی به طور خودکار از خودشان مراقبت خواهند کرد.
ایجاد یک محل کار ایدهآل و توانمندسازی کارکنان برای بهینهسازی کارایی آنها، پایه و اساس موفقیت در سایر زمینههای تجاری است.
این بدان معنی است که مطمئن شوید برنامهریزی فرهنگی به طور مداوم و شفاف انجام میشود و گروههای منابع انسانی با سایر گروههای شرکت همکاری میکنند تا این برنامهها را به واقعیت تبدیل کنند.
2. بر سازگاری تأکید دارد
GAN Integrity، متخصص انطباق و ارائهدهنده راهحلها، فرهنگ انطباق را اینگونه تعریف میکند: «فرهنگ انطباق زمانی اتفاق میافتد که انطباق بخش مرکزی و غیرقابل تغییر فرهنگ شرکت باشد». در این فرهنگ، اعضای گروه تلاش میکنند تا قوانین و مقررات را رعایت کنند و ارزش زیادی برای آنها قائل شوند. این امر بسیار مهم است، زیرا فرهنگ انطباق به خوبی انجام شده است و اعتماد داخلی را تقویت میکند، کارایی عملیاتی را بهبود میبخشد و تعامل را افزایش میدهد.
به این دلایل، برنامهریزی فرهنگی میتواند و باید شامل استراتژیهایی برای تقویت فرهنگ انطباق شرکت شما باشد. در طول فرایند برنامهریزی، گروههای منابع انسانی میتوانند انواع آموزشهای انطباق مورد نیاز را بررسی کنند؛ فرآیندهایی را برای تعیین اینکه چه کسی به آموزش اضافی نیاز دارد، اجرا کرده و آهنگهای منظمی را برای اشتراکگذاری بهروزرسانیهای استانداردهای انطباق تنظیم نمایند.
گنجاندن این اطلاعات در یک برنامه فرهنگی همراه با جدول زمانی و شاخصهای کلیدی عملکرد، ثبات را بهبود میبخشد.
3. به شما کمک می کند نیروهای خود را حفظ کنید
برخی از دلایلی که کارمندان درخواست استعفای خود را ارائه میکنند لزوماً به فرهنگ شرکت مربوط نمیشود. با این حال، فرهنگ سازمانی مطلوب میتواند بر تصمیمات کارمندان برای ماندن در شرکت شما تأثیر بگذارد.
گاهی کارمندان در مورد جایی که در آن پتانسیل پیشرفت میبینند، بازخورد خود را به اشتراک میگذارند، خواستههای خود را در مورد فرهنگ شرکت و تجربه کارمندان نشان میدهند. آنها ممکن است به یک محیط کاری انعطافپذیر ابراز علاقه کنند یا اینکه انتظار داشته باشند که شرکت در مورد مسائل اجتماعی سختگیری کند. اگر این انتظارات برآورده نشد، ممکن است مایل به ترک شغل خود باشند.
گروههای منابع انسانی که به دنبال رسیدگی به گردش مالی و بهبود وضعیت آن هستند، میتوانند به طور قابل توجهی از برنامهریزی فرهنگی بهره ببرند.
چهار گام برای برنامه ریزی فرهنگی موفق
برنامهریزی فرهنگی نقش مهمی در حفظ استعدادها، استخدام نیروهای جدید موفق و رسیدن به اهداف دیگر در همه بخشها ایفا میکند.
برای کمک به شروع، در اینجا یک فرآیند ساده وجود دارد که میتوانید برای حذف حدس و گمان از برنامهریزی فرهنگی دنبال کنید.
1. جمع آوری بازخورد
حتماً به فکر اضافه کردن یک نظرسنجی در برنامه خود باشید.
برای بالا بردن میزان اثربخشی، مطمئن شوید که تمام اقدامات لازم را انجام میدهید:
قبل از نظرسنجی ارتباط برقرار کنید
علاوه بر تدارکات، کارکنان باید بدانند که چرا شرکت در نظرسنجی مهم است تا احساس کنند مجبور به ارائه بازخورد هستند.
نظرسنجی را راهاندازی کنید
در روز نظرسنجی، به یاد داشته باشید که از طریق تمام کانالهای اصلی ارتباط برقرار کنید.
پس از نظرسنجی ارتباط برقرار کنید
پس از پایان نظرسنجی، از کارمندان به خاطر مشارکتشان تشکر کنید و به آنها اطلاع دهید که در آینده چه اتفاقی میافتد؛ چه زمانی میتوانند نتایج را ببینند.
با توجه به نتایج نظرسنجی اقدام کنید
هنگامی که گروه شما بررسی نتایج نظرسنجی را به پایان رساند، نتایج نظرسنجی را به مدیران اطلاع دهید، از جمله اینکه چگونه باید اقدام کنید. سپس، روند را به طور منظم دنبال کرده و بهروز کنید. این امر بسیار مهمی است؛ زیرا اگر کارمندان احساس کنند که بازخورد آنها منجر به تغییر واقعی نمیشود، ممکن است تصمیم بگیرند که در نظرسنجی بعدی شما شرکت نکنند.
2. تعیین و اولویت بندی اهداف
در برنامه خود میتوانید اهدافی را تعیین کرده و اولویتبندی کنید. از امتیازاتی که دریافت کردهاید برای تعیین اهداف کوتاهمدت و بلندمدت استفاده کنید و تصمیم بگیرید که کدامیک را در سال جدید شروع کنید.
به عنوان بخشی از برنامه فرهنگی خود، به این موضوع بپردازید که برای اهداف شما چگونه به واقعیت تبدیل خواهند شد؟ اگر نظرسنجیها به شما نشان داده است که همگروهیهای رده پایین و میانی در شرکت شما احساس میکنند که توسط مدیران ارشد شنیده نمیشوند، ایجاد فرهنگ گوش دادن در شرکت، یک هدف بلندمدت عالی خواهد بود.
3. تقسیم وظایف
هنگامی که اهداف خود را شناختید، زمان آن رسیده است که تعیین کنید مسئولیت هر بخش از برنامه بر عهده چه کسی خواهد بود.
در گروه خود، میتوانید تعیین کنید که چه کسی برای مدیریت هر هدف مناسبتر است. تقسیم مسئولیتها تأکید میکند که برنامهریزی فرهنگی یک تلاش گروهی است که به مهارتها و بینش افراد متعدد نیاز دارد.
4. انتظارات خود را تنظیم کنید
اگرچه برنامهریزی فرهنگی ممکن است یک فعالیت سالانه (یا حتی بیشتر) باشد، اما یک بازی طولانی نیز هست. اگر شرکت شما چندین هدف پیچیده را در برنامه فرهنگی خود دارد، ممکن است سالها طول بکشد تا بتوانید برخی از آنها را عملی کنید. پس باید بدانید که فرهنگ یک سازمان یکشبه تغییر نمیکند.
همانطور که استراتژیهای جدیدی را برای رسیدن به اهداف خاص در طول سال امتحان میکنید، ممکن است لازم باشد برنامه خود را براساس اینکه چه مزایا و معایبی دارد، بهروز کنید. نیازهای جدید ممکن است خود را نشان دهند، بنابراین به کاوش در مورد آنچه کارکنان سازمان شما برای موفقیت به آن نیاز دارند، ادامه دهید.
یک برنامه فرهنگی بسازید که کارکنان را در اولویت قرار دهد
برنامهریزی فرهنگی، بخش جداییناپذیر یک شرکت است. نیازهای کارکنان را اولویتبندی میکند، بر اخلاقیات و انطباق تأکید دارد و احتمال حفظ استعدادها را افزایش میدهد.
هنگام ایجاد یک برنامه فرهنگی، با توجه کردن به دغدغههای کارکنان در کل سازمان، آگاهی از نیازهای آنها و استفاده از آن اطلاعات برای توسعه و اولویتبندی اهداف خود، کار را شروع کنید.
به یاد داشته باشید که اجرای برنامهها یک تلاش گروهی است، کاری که مستلزم همکاری رهبری، مدیران و کارمندانی است که میخواهید از آنها حمایت کنید. برنامه خود را انعطافپذیر نگه دارید و آن را در صورت لزوم با همه تطبیق دهید، حتی زمانی که گروه شما، شرکت شما و کل چشمانداز کاری همچنان در حال تکامل هستند.